torstai 1. helmikuuta 2024

Apinoita


Hohhoijaa, kylläpäs tuleekin harvakseltan tänne kirjoiteltua nykyään. Apinoita ei ole tullut tehtyä pitkiin aikoihin joten nyt sitten enemmän. Harmi kun en enää saa mistään tummanruskeaa Tenneseetä tai Dropsin Muscattia. Näihin olen sitten käyttänyt turkkilaista alice cotton coldia joka on hiukkasen ohuempaa. Ruskea näyttää olevan tuleva muotiväri, joten elän toivossa että se tulee takaisin Muscatin värivalikoimaan.

Kuva netistä, en minä 😂

Taidan nykyään kuulua hammaslääkärinhuoneen kalustoon, niin tiuhaan käyn siellä makoilemassa. Aina kun luulen että nyt piisaa niin eikö vain uutta aikaa lykkää. Yleensä meillä on neljän kuukauden jono hammaslääkäriin, mutta minä käyn siellä kerran viikossa.Ihana lääkärini järjestää peruutusaikoja sun muita minulle. Onneksi olen päässyt hammaslääkärinpelosta enkä tarvitse enää rauhoittavia esilääkkeitä. Nykyään hammashoito on niin kehittynyttä ja minulla on aivan ihana vanhempi naislääkäri joka on saanut pelon häivytettyä.

Kyllä on hampaidenhoito muuttunut minun elinaikanani. Asuessamme Etelä-Lapissa Sieppijärvellä isosiskoni pääsi ripille. En muista mitä hän sai rippilahjaksi, mutta hänen paras likkakaverinsa sai tekohampaat. Mitähän nykyteinit tykkäisivät semmoisesta rippilahjasta. 😂😂😂
 

28 kommenttia:

  1. Ihanat apinat. Kyllä aika rientää ja postaukset harvenee. Facebook on niin nopea ja helppo. Moni onkin siirtynyt sinne. Hammaslääkäri saa minulle kauhun värityksiä edelleen 50-luvun koululääkärin muistona.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Faceen ei pitkiä juttuja viisi kirjoitella , mukava välillä tänne mieltänsä purkaa.

      Poista
  2. Minun äitinikin sai tekarit rippilahjaksi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sehän on hyvä lahja, kallis ja tulee varmasti käyttöön. Ostaispa minullekin joku semmoisen lahjan.

      Poista
  3. Hihhii, me taidetaan olla ensimmäinen sukupolvi, jolla on 66-vutiaana omat hampaat suussa. Nykyisin hammashoito on hyvää. Minullakin on onni käydä tutun ja turvallisen lääkärin luona. Kaunis tuo ruskea väri (enkulinkäsityöt)

    Ihana taas tuo apinalauma.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä täytän jo 72 joten kai se on aikakin saada tekarit. Onneksi on herttainen lääkäri.
      Minäkin ihastuin nyt ruskeaan väriin ja tilasin itselleni ruskeat vakosamettihousut. Olempa kerrankin muodissa mukana. =D

      Poista
  4. Koitin viime viikolla saada aikaa hammaslääkäriin - en saanut. Kokeilen joskus uudestaan (joopa joo). Äidilläni, 91-vuotias, on omat hampaat suussa. Harmi, ettei olla verisukua. Hyvä, että sulla hammasasiat etenee vauhdilla, niin kuin näemmä apinakatraan kasvattaminenkin.
    Hyvää alkanutta helmikuuta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näkyy olevan kuukausien jono hammaslääkäriin joka puolella. Minua onnisti kun pääsin muiden ohi, kerrankin hyötyä siitä että on lahohampainen. =D

      Poista
  5. Onpa hieno apina lauma ja ne kai tykkäävät elää laumoissa.
    Hienoa kun pääsee hoitoon, niin hoidetaan kuntoon hampaat. Monissa sairauksissa huonossa kunnossa oleva purukalusto pahentaa perustaudin tilaa. Nykyisin osataan otta pelko huomioon ja siitäkin pääsee eroon.
    Facebookissa on omat ongelmat ja yksityisille ei ole neuvontaa. Mun tili kaapattiin reipas vuosi sitten ja yli vuoteen en päässyt kaikesta yrityksestä huolimatta ja nyt yhtäkkiä pääsinkin taas. En pahemmin luota.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei minunkaan vaivani taida tykätä hammastulehduksista. Jospa nyt eri arvot saadaan paremmiksi kun hampaat hoidetaan kuntoon.
      En minäkään oikein luota faceen. Enimmäkseen vain seurailen toisten päivityksiä. Messengeri lakkasi toimimasta koneella, onneksi puhelimella toimii vielä. Sillä on ollut niin kätevä soitella ilmaisia puheluja ulkomaita myöten.

      Poista
  6. Kivoja apinoita olet tehnyt .
    Minä käyn säännöllisesti hammaslääkärin vastaanotolla elikkä kerran vuodessa tarkastuksessa .Yleensä on vain hammaskiven poisto .

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kunnalliselle ei tahdo päästä kuin kuukausien jonottamisen jälkeen. Minua nyt sattui onnistamaan niin että pääsin hoitoon ilman jonotuksia.

      Poista
  7. Piti käydä netistä katsomassa, että onko nyt apinanvuosi ;) Ei ollut. On ollult viimeksi 2017 ja seuraavan kerran 2028. Minä olen kiinalaiselta horoskoopiltani apina. Ehkä vähän muiltakin kanteilta katsottuna ;D Sukulaissielu siis sinun apinoidesi kanssa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä olen lohikäärme eli nyt alkaakin minun vuoteni. Saa nähdä onko se yhtään onnekkaampi kuin edelliset vuodet.

      Poista
  8. Ihania apinoita oot taas tehny. 😍 Mie tilasin hammaslääkärin viime kevät talvena. Pääsin syyskuussa tarkastuksee omaan kuntaan. Marraskuussa hammaslääkäriin naapurikuntaan. Seuraava aika maaliskuussa naapurikunnassa. Siellä ihana naislääkäri mikä osaa käsitellä pelkopotilaita hienosti. Miulla pitäs olla hampaat sairauksien takia kunnossa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pitkät on normaalisti täälläkin jonotusajat. Minulle sanoi lääkäri että sinulla on niin huono tuo tilanne niin laitetaan aikoja vähän tiuhempaan. Sen verran on eri sairauksia että nyt käyn melkein joka viikko. Jospa tästä selviäis kesään mennessä, kesälomamatkan saa kyllä unohtaa, ei riitä rahat.

      Poista
  9. Upea apinalauma! Välillä harmittaa kun tuotteet muuttuu niin tiuhaan tahtiin. Mutta toivottavasti saat oikean väristä ruskeaa lankaa vielä jossain vaiheessa, jospa se palaisi valikoimiin. Moni asia on nykyään paremmin kuin ennen, niin kuin nyt vaikka tuo hammashoito.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moni asia on tosiaan paremmin. Kun muistelen omaa nuoruuttani 70-luvulla parikymppisenä yh-äitinä niin rankkaa oli silloin. Ei ollut semmoisia sosiaalisia etuuksia kuin nykyään vaan omillaan oli pärjättävä. Töitä kyllä sai helposti ja kyllä niitä tehtiinkin kun oli pakko että sai ruokaa itselle ja lapselle. Hyvä että on paremmin asiat nykyään.

      Poista
  10. on tuo hammaslääkäripelko hassu asia.tyttäreni pelkäsi hammaslääkärissäkäyntiä kamalasti 35vuotta sitten.opiskeli sitten hammashoitajaksi ja on ollut jo 18 vuotta töissä.ehkä siksi osaa toimia jos potilas pelkää.samoin vanhin poika kärsi korkeanpaikankammosta ja on nyt nuohooja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaipa noihin pelkoihinkin auttaa siedätyshoito .Korkeanpaikankammoon ei kyllä auta mikään, minä en pysty edes tuolille nouseen seisomaan kun huimaa jo kovasti.

      Poista
  11. Hyvä että olet löytänyt osaavan h-lääkärin... mulla on kammo yhä...
    Pakko yrittää huolehtia lopuista mahdollisimman hyvin... Tsemppiä!!
    Apinat on niin-niin upeat... olet sinä kyllä sellainen "Koukuttaja!" ettei toista!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jouduin aikaisemmin syömään niin paljon Diapamia että kerran jopa nukahdin lääkärintuoliin. Nykyään otan vain särkylääkkeen ennen hammaslääkärille menoa, se auttaa sopivasti.

      Poista
  12. Hyvä että saat hyvää hoitoa hammaskalustoon. Ei täälläkään ole pääsyä hammaslääkäriin kuin ehkä kiputilanteessa. Eikä edes hammashoitajalle. Yksityisiä lääkäriasemia ja -hoitajia käyttävät sitten jos on pakko päästä, ja aina on uusi lääkäri. Olisinko 3 kertaa käynyt parin vuoden sisällä, kerran päivystysajan sain heti kipuihin ja sitten ½ vuotta niin oli tarkastus ja sitten 5 kk meni ennenkuin oli yhden hampaan korjaus. Olen aina "ihan käpynä" ennen hammaslääkäriin menoa, eli kammo on.
    Töihin piti ennen mennä, vaikka vain 2 tunnin siivoukseen tai lastenhoitoon päivässä, jos meinas rahaa saada. Piti "hattu kourassa" käydä kysymässä työpaikkaa ja ottaa se vähäkin minkä sai. 1. kokoaikatyö minkä sain oli baariapulainen ja palkka oli 400 mk/kk

    VastaaPoista
  13. Minulla kävi niin hyvä tuuri että päivystysajan jälkeen oli heti puoli vuotta sitten varattu paikkausaika oman kylän lääkäriltä. Nyt olenkin päässyt sitten kerran viikossa peruutusajoille ja vielä jatkuu. Kohta on kaikki reiät paikattu ja alhaalla on ihan uusia istutettu vanhaan osaproteesiin. Kalliiksihan tämä käy, mutta parempi näin. Minä olin ennen tosi pelkopotilas ja jouduin syömään ennen lääkäriin menoa rauhoittavaa Diapammia. Nyt on niin lempeä lääkäri että olen päässyt pelostani. Hän neuvoi laittamaan jalat risttiin lääkärituolissa, se kuulemma rauhoittaa ja se todella toimii. Kokeileppa vaikka ensi kerralla.

    VastaaPoista
  14. Kyllä se hammashoito oli ennen aika heikkoa. Minä joudun varmaan hankkimaan tekarit jossain vaiheessa. Vielä sinnittelen. Implantteihin ei varat riitä, joten tyhjää on paljon.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se oli heikkoa ja kivuliasta. Nykynuorisolla ei näytä olevan ollenkaan hammaslääkärinpelkoa, mutta meillä vanhemmilla ihmisillä se on takaraivoon hakattuna. Paljon on aukkoja minullakin yläleuassa mutta alaleukaan sain osaproteesin ja nyt kehtaa taas hymyillä

      Poista
  15. Ihania apinoita <3 Hammaslääkärikeskusteluun en pysty osallistumaan. Pelkkä ajatus saa minun käteni hikoamaan. Lapsuuden hammaslääkärissäkäyntikokemuksien takia olen hammaslääkärin tuolissa istun oikeasti kauhusta kankeana!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siitä kauhustakin voi päästä, minä olen siitä elävä todiste. Nykyään hoito on paljon kivuttomampaa ja minä pyydän joka kerta kunnon puudutuksen. Puudutuspiikki kyllä sattuu, sille ei voi mitään, mutta loppu onkin sitten helpompaa.

      Poista