sunnuntai 30. kesäkuuta 2024

Kliivia


Yli viisi vuotta sitten naapuri oli heittämässä kukkimatonta kliiviaa roskiin. Minähän sen meille pelastin tietenkin. Huonolla hoidolla se on ollut minullakin. Multaa en ole vaihtanut kertaakaan ja vettä ripsauttanut harvakseen milloin olen sattunut muistamaan. Nyt helteillä tuli kasteltua vähän tiuhempaan ja kliivia innostui siitä kiittämään työntämällä kukkatertun. Eipä jouda roskiin vieläkään jos on noin vähästä kiitollinen kukkanen.


Pesosesta tuli yllättäen niin suosittu että nyt niitä saa tehdä ihan alvariinsa. Kivaltahan se tuntuu että tykätään. Sopivien  lankojen saanti on meidän kylällä vähän hankalaa, mutta onneksi on nettikaupat.


11  Pesosta pitäisi saada aikaiseksi ja vasta 4 on valmiina. Näitten kuvia siis tulee jatkossakin. Välillä pitäisi ehtiä mattopyykillekin nyt kun ilmat vähän viileni.

Pitkään jonotettuani uutuuslääke Otzempicia olen nyt käyttänyt sitä puoli vuotta. Voi miten olen tyytyväinen. Lääke on kallista ja naama on käynyt kurttuisemmaksi, mutta paino ja veren sokeriarvot ovat laskussa. Olo on paljon pirteämpi eikä kuumuuskaan haittaa. Nyt nautitaan kesästä, valitetaan sitten talvella kovilla pakkasilla.
 

14 kommenttia:

  1. Yllättäen kukkivat kukat kyllä ilahduttavat erityisesti. Sopiva lääke kyllä parantaa elämänlaatua joka saralla. Se on todettu - emäntä

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täytyy sanoa että minullakin on nyt "lääkitys kohdillaan", ei hätäpäivää sen suhteen, mitä nyt luonnostaan vähän pöpi kuitenkin.🤪

      Poista
  2. Ihana Kliivia ja hienoja Pesosia!
    Onneksi olkoon painonpudotuksesta.
    Vaikka miten sitä yrittäisi olla kehopositiivinen, niin totuushan se on, että näin vanhemmiten ylipaino tuhoaa terveyttä. T.Selja

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En niin välittäisi vaikka reilusti onkin ylipainoa, mutta kun se alkoi vaikuttamaan niin paljon jo terveyteen. Meinaan pysyä omilla tolpilla ihan loppuun saakka ja se edellyttää minulta melkoista kilojen karistamista.

      Poista
  3. Kloonautuneet Pesoset :) Missähän koeputkilaitoksessa näitä oikein sikiää. Minullekin osui Pinterestiä selatessa noiden kuva ohjeeseen linkaten. En kuitenkaan innostunut. Olen tosi huono amigurumeissa ja vastaavissa.
    Ozempic taitaa olla näistä pistoslääkkeistä parhaiten painoon ja sitä kautta muuhunkin kroppaan vaikuttava. Äipällä on ollut useita merkkejä. Yhdestä tuli ihan kamala ruusu -tyyppinen ihottuma ja muitakin oireita. Nykyisen pistoksen nimeä en muista, mutta ei kuulemma vaikuta painoon ollenkaan. Ruoka maistuu silti tosi pahalle, kuten kaikkien pistosten aikana.
    Pistähän Pesosia tulemaan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No jopas. Minä en löytänyt minkäänlaisia Pesosen ohjeita vaikka millä kielellä etsin. Tämän suunnittelin sitten itse. Netissä oleva Viiru-kissan ohje on erilainen kuin tämä minun kissani. Tykkään niin kovasti suunnitella ja virkata leluja. Suuremmat työt tahtookin sitten jäädä aina kesken.
      Onneksi lääketiede kehittyy koko ajan. Kohtahan on syöpäänkin tulossa uusi tehokas lääke. Minä syövän kerran selättäneenä pelkään sen uusiutuvan, mutta hyvin on mennyt ainakin tähän asti

      Poista
  4. Mäkin huomasin mun kliiviassa yllättäen kukan. Viime vuonna ei kukkinut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulla kukkii ensimmäisen kerran, taitaa tykätä tämmöisistä oikein kuumista ilmoista.

      Poista
  5. Kliivian tunnen (ja olen ansiokkaasti tappanut), mutta Pesonen on ihan tuntematon suuruus.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ahas, etpä taida liiemmin seurata Pikku-Kakkosta etkä muita lasten ohjelmia. Minä välillä seuraan ihan vaan pysyäkseni ajan tasalla muotivirtauksissa. Näissä lasten satuhahmoissakin näyttää muoti vaihtuvan aika tiuhaan. Enää ei Punahilkat sun muut prinsessat kelpaa, pitää olla Teho-tyttöjä ja muita uusia hahmoja.

      Poista
  6. Vau, kliiviasi kukkii! 😊 Minun kliiviani on nykyään kukkimattomana, vaikka vuosia kukki hyvin. Ehkä niillä on tapana pitää välivuosia kukinnassa. On nuo Pesosetkin söpöjä poikia!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Saas nähdä montako vuotta pitää odotella ennen kuin kukkiin uudestaan.

      Poista
  7. Kliivian kukkimista miinäkin odottelen, se on parikertaa kukkinut, mutta nyt on jo tovi siitä. Nuo viirut ja pesuset ovat kyllä valloittavia. Samaa lääkettä määrättiin minulle viime lääkäri reissulla....nyt odotan vain kelan päätöstä että saan kelan elennukset siitä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onhan se kallista lääkettä jos ei saa kela-alennusta, minä onneksi saan ja diapeetikot saa ostaa kolme kuukautta kerrallaan, muut vain yhden kuukauden. Muitten kalliitten lääkkeitten kanssa tulee onneksi lääkekatto vastaan, minulla jo tässä kuussa. Hyvä lääke se on, kannattaa maksaa.

      Poista