keskiviikko 15. heinäkuuta 2020

Kesälukemista


Kesällä tulee luettua paljon dekkareita, vaikka luen minä niitä kyllä talvellakin.  Otin kirjastosta kokeeksi Indrek Harglanin dekkarin ja ihastuin niin että hain loputkin hänen kirjansa. Kirjan tarinat sijoittuvat 1400 luvun Tallinnaan jossa apteekkari Melchior ratkaisee murhamyysteerejä. Samalla tulee tutuksi Tallinnan historiaa, Olevisten kirkko, Piritan luostarin rakennusvaiheet ja jopa hirttopuun paikka. Todella mielenkiintoista luettavaa, suosittelen vahvasti dekkareita lukeville.



Meillä ei kotona ole murhamysteerejä, mutta kylläkin pullarosvo. Jos vähäksikään aikaa jää pöydälle pullaa tai muuta makeaa ilman vahtimista, niin hetken päästä sitä ei enää ole. Joku syöksyy salamana sen varastamaan. Enpä ole ennen nähnyt kissaa joka olisi noin makean perään. Jos ei koko saalista jaksa heti syödä, niin loppu käydään piilottamassa minun sänkyyni peiton alle. Siitä minä sitten saan pudistella pullanmuruja nukkumaan mennessä.  On se silti niin rakas katti.



Peppilauma alkaa kohta olla valmiina. Näitten isojen lisäksi vielä muutama pieni ja sitten saa riittää. Ostin jo Etsystä hämähäkin ohjeen, saa nähdä milloin alan pähkäilemään englanninkielistä ohjetta.  Siinä sitä onkin minulle haastetta kerrakseen. Paljon helpommalla pääsee kun suunnittelee itse mallinsa.

Lämmin viikko luvassa. Matot odottavat edelleenkin pesijäänsä, mutta eihän tässä mattolaiturille ehdi kun on niin paljon muuta tekemistä =D





29 kommenttia:

  1. Pullarosvo :D :D No enpä ole moista ennen kuullut. Siskoltani aikoinaan lähti katkaravut lautaselta kun jonkun käpälä kävi vauhdilla, mutta että makeaa... Ja tuo lopun pullan piilotus peiton alle on kyllä hauska, vaikka ei varmaan naurata siinä kohtaa kun on nukkumaan menossa ja pitää alkaa siivota sänkyä, mutta ei kyllä pullanmuruissa oo kiva nukkuakaan. Kaikkea ne katit keksii.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minun kattini on hyvin kekseliäs mitä pahantekoon tulee =) Oikea sottapytty, mutta onneksi pissa-asiat tehdään juuri sinne minne pitääkin, eli hiekkalaatikkoon. Siinä mielessä hyvä kissa.

      Poista
  2. Osaisinpa lukea! Tai siis osaanhan minä, mutta en kirjoja. Nuo Tallinnan jutut voisi kiinnostaa.
    Montakos Peppiä olet kaikenkaikkiaan tehnyt??? Hurjaa. Ihania ovat kyllä.
    Terkut Rovaniemeltä! Palattu on.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sinä käyt niin usein Tallinnassa, että kannattaa lukea Harglanin kirjoja. Tulee vanha Tallinna tutuksi aivan uudella mukavalla tavalla.
      Peppejä en ole laskenut ja Rovaniemi on tuttu sieltä lapsuudesta. Joskus vähän aikaa asunut siellä ja nuorena likkana tuli liftattua monta kertaa Torniosta Rovaniemelle.

      Poista
    2. Ha ha, mä oon ajanut ojaan Ylitorniolla. Sata vuotta sitten. Joku hollantilainen rekka repi takas tielle.
      Koitan muistaa nuo kirjat.

      Poista
  3. Voi mahoton, miten lystikäs mirrukka, pullarosvo... Kauniita Peppejä olet taas ahkeroinut. Kirjavinkistä kiitos!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aina ei naurata tuon kissan puuhat, niin paljon tekee pahaakin.
      Nuo kirjat ovat niin koukuttavia että kaikki tulee luettua samantien. Näissä ei ammuta eikä örvelletä autoilla, mutta hirtetään kyllä rosvoja. ;)

      Poista
  4. Oi vei, pullanmuruja sangyssa. Varmaan kutittaa. Eiko mokoma tajua etta se on huono piilo!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Päinvastoin, hyvä piilo. Löytyy vielä illallakin eikä tarvitse miettiä mihinkä ne laittoi. =D

      Poista
  5. Murhamysteerit ovat omia suosikkejani myös. Ihana pullavaras siellä. Hän on niin suloinen, että ei voi edes vihainen hänelle olla :)
    Kaunista loppuviikkoa sinulle Sude <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kesällä ei jaksa mitään raskasta lukea, murhat ovat sopivan kevyttä kesälukemista ;) Varsinkin nämä Tallinnanmurhat, joissa ei ammuta, myrkytetään ja hirtetään vain .;D

      Poista
  6. Pullarosvo <3 Itekkin olen välillä ;D Dekkarit ovat mielenkiintoisia. Juoni vie mennessään. Tänä kesänä olen ehtinyt tarttumaan kirjoihin. Kovat oli suunnitelmat keväällä, että kesällä oikein urakalla lueskelen. Niin herkästi tarttuu luppoaikana nuo virkkaushommat nyt käsiin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sama minulla, pitää aina miettiä lukisko vai virkkaisko. Nukkumaan mennessä on parempi lukea kun virkkuukoukkua ei kannata sänkyyn ottaa. =)

      Poista
  7. Tilasin esittelemäsi kirjan kirjastosta. Se on sitten sun vika, jos en muutamaan päivään kuule enkä näe mitään!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivottavasti tykkäät. Nämä ovat vähän erilaisia dekkareita. mutta murhia näissäkin on ;D

      Poista
  8. Oon lukenu kaikki nuo kirjat, kiitos tästä uudesta vinkistä, sitä ei oo sattunut silmiin. Tallinnassa on niiin erilaista kulkea ku mielessä on Apteekkarin seikkailut. Onhan niissä osa ihan tottakin. Mä tykkään.
    Ei kyl oo yksikään mun kissoista pullaa syönyt, Usko kyllä nuolee lautaselta murut, sekä makeat että suolaiset.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä Gotlannin piru on uusin ja tainnut vasta ilmestyä. Ajattelin myös että nyt katselen Tallinnassa vähän uusin silmin paikkoja.

      Poista
  9. Aika jännä, että kissa tykkää pullasta :) Voisi olla ihan mielenkiintoisia kirjoja, joskus tulee dekkareitakin luettua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä tykkää makeista leivonnaisista ja toinen kissani rakastaa mustia oliiveja. Niinhän me ihmisetkin tykätään eri ruoista. =)
      Nämä ovat vähän erilaisia dekkareita ja hyvin mukaansa tempaavia tarinoita.

      Poista
  10. Pitääpä pistää muistiin tuo kirjailija vinkki. Tallinna on kiehtova kaupunki.
    Hi hii, pullarosvo, herkkupeppu. Meillä Smirre kerjää Digestive keksejä, jos itse niitä syön.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Viisainta vaan jakaa kaikkien kesken herkut ettei tule riitaa ;D

      Poista
  11. Onhan se ihan mukava kun pullat hävii"parempiin"suihin, ni ei tarvi sun ittes syödä :))) ainakaan ihan kaikkea!
    Kiva kun vinkkasit uudesta kirjasta, jonkun olen apteekkari Melchiorin seikkailun lukenut. Mulla on tapana lukea kaikki kirjat joita vaan löytyy, jos löydän hyvän kirjailijan :)
    Nyt on Lori Nelson Spielman menossa, kolmas kirja. Voi kun kirjoittais nopeasti lisää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kirjavinkistä. Laitanpa tuon tilaukseen meidän kirjastoon. Hyvin olen kaikki saanut mitä olen kirjastosta itselleni varannut.

      Poista
  12. Vierailijakissa syö myös kaiken pöytään jätetyn. Kerran lähti yksillä synttäreillä piirakasta pääliset. Arvaa ihmeteltiinkö sitä sitten, kun seuraavat oli tulossa pöytään ;D Oudon näköseksi menny tuo minun piirakka, kun hetkeksi selän käänsin.
    Peppi -kloonit näyttää kaikki yhtä ilosilta :)
    Mielenkiintosen näkönen kirja. Minulla on nyt jotenkin kuivaa luettavaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olisi kannattanut suosiolla laittaa osa piirakasta kissalle tarjolle =D Ei voi meilläkään mitään jättää näkösälle.
      Ei kesällä jaksa mitään asiapitoista lukea. Murhia ja sanaristikoita, ei sen syvällisempää minulle kesä-aikaan =)

      Poista
  13. Kiitos kirjavinkistä sisko-kulta. Heti huomenna kirjastoon etsimään Gotlandin pirua. Tallinna on mulle tosi mieleinen ja rakas paikka. Eesti, Eesti,
    kaipaan sinne
    perkeleesti... Juicen sanoin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä on viimeinen osa sarjasta, kannattaa aloittaa ensimmäisestä. Minä en monesti ole Tallinnaan päässyt, mutta kiva olis taas joskus käydä.

      Poista
  14. Olen lukenut, etteivät kissat maista lainkaan makeaa, pullarosvo todistaa tiedon vääräksi 😊

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meidän katti ainakin on aivan hulluna Lidlin kauralastuihin. Liekö se rasva vai sokeri, mutta himoherkkua ne kuitenkin on.

      Poista